Hoe zoekt de B2B-inkoper online

Hoe zoekt de B2B-inkoper online

Hoe zoekt de B2B-inkoper online

Hoe zoekt de B2B-inkoper online. Dat is de ultieme vraag die elke industriële toeleverancier zich zou moeten stellen. Want anno 2016 oriënteren B2B-inkopers zich volop online voordat ze bij toeleveranciers offertes opvragen. Maar welke woorden typen ze nou in het zoekveld van google en komt uw website dan als eerste naar boven drijven?

Met deze blog help ik industriële toeleveranciers zicht te krijgen op het online zoekgedrag van de technische inkopers voor meer leads en een goed gevulde orderportefeuille.

Maar eerst even terug naar de kern. Want om een antwoord te vinden op de vraag – Hoe zoekt de B2B-inkoper online – is inzicht nodig in de Decision Making Units (DMU’s) in de industrie.

DMU’s in de industrie

DMU's in de industrie

In de industrie heb je te maken met uitgebreide DMU’s. Want de inkoper beslist zelden alleen. Hij wordt onder andere beïnvloed door technische specialisten die ook zo hun voorkeur hebben voor een leverancier.

Het is niet ongebruikelijk dat juist de technicus een vertegenwoordiger uitnodigt aan de hand van het product dat hij nodig heeft. Zijn betrokkenheid is groot, want hij moet met het nieuwe systeem gaan werken.

Afhankelijk van het type product wordt deze fase snel of juist langzaam doorlopen. Want het maakt nogal wat uit of het gaat om de eerste aanschaf van een technisch systeem of een herhalingsorder van vervangende componenten bij dezelfde leverancier.

Bij multinationals zitten de DMU’s nog complexer in elkaar. Zeker wanneer je te maken hebt met multidisciplinaire inkoopteams die bestaan uit inkopers, HRM medewerkers, juristen en financiële specialisten.

De oplossing: zoekmachine optimalisatie (SEO)

Maar of u nu te maken hebt met complexe of minder uitgebreide DMU’s. Vaststaat dat uw doelgroep steeds vaker online bronnen raadpleegt voordat zij met u contact opnemen (ABN AMRO). Zorg er daarom voor dat uw online kanalen hiervoor klaar zijn. Anders loopt u omzet mis.

Gelukkig bestaan er goede online marketing oplossingen als zoekmachine optimalisatie in combinatie met het schrijven van sterke SEO-teksten én de inzet van sociale media. Lees hierover meer in mijn blog: LinkedIn favoriet B2B-inkopers.

Het zoekpatroon van de B2B-inkoper: van algemene naar specifieke termen

zoekpatroon B2B-inkoper

Zoekmachine optimalisatie is een marketingvorm die reageert op de vraag van mensen. Dus ook op die van technische b2b-inkopers. Maar wat typt de inkoper dan in tijdens zijn online research? Een merknaam of formuleert hij zijn probleem in een korte zin?

Laten we eens inzoomen op een specifieke branche en situatie

Een technische b2b-inkoper zoekt online naar leveranciers van smeersystemen en typt dit algemene zoekwoord in het zoekveld van google. De vele resultaten overweldigen hem, dus hij besluit iets specifieker te zoeken. Hij zoekt naar een oplossing voor het automatisch smeren van lagers en gebruikt een meer specifieke combinatie van zoekwoorden in Google. Na een aantal resultaten bekeken te hebben, selecteert de inkoper Leverancier A, B en C voor een gesprek.

Bovengenoemd voorbeeld is er één uit vele. Ik ben benieuwd naar uw case en help u graag om een antwoord te vinden op uw vraag Hoe zoekt de B2B-inkoper online. Neem contact op met Jacqueline van der Pijl voor een vrijblijvend eerste gesprek en ontdek wat uw kansen zijn op het gebied van online marketing.