Bel mij: 06 14 87 67 97

SEO-begrippenlijst

Vakjargon? Bekijk de SEO-begrippenlijst

De SEO-begrippenlijst omvat een opsomming van een aantal belangrijke SEO-begrippen.

 

Wat zijn organische zoekresultaten?

Natuurlijke niet-betaalde zoekresultaten in de zoekmachine van Google (SEO). Het is een tegenpol van gesponsorde zoekresultaten (SEA), waarbij de adverteerder per click een bedrag aan de zoekmachine betaalt.

 

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Search Engine Optimisation oftewel zoekmachine optimalisatie (SEO) is een online marketingvorm. Het betekent dat u de website optimaliseert voor zoekmachines. Zo scoort uw website hoger op de woorden waarop u graag gevonden wilt worden. Zoekmachine optimalisatie omvat drie componenten: content, techniek en linkbuilding.

 

Waar gaat content over?

Met content wordt de tekst op de website bedoeld, inclusief de titels en de meta tags van individuele webpagina’s. Maar dan gaat het niet over zomaar tekst. Het moet aan specifieke eisen voldoen. Meer over content en hoe je die op de juiste manier toepast op uw website leest u in mijn blog: Hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw.

 

Waar gaat techniek over?

Techniek gaat over de opbouw van de webpagina: de URL’s, HTML-code en sitestructuur. Deze moet logisch en semantisch correct zijn opgebouwd, zodat deze voor zowel de bezoeker als de zoekmachines goed is te begrijpen.

 

Waar gaat Linkbuilding over?

Linkbuilding betreft de links van andere websites naar uw site. Deze links leveren “stemmen” op voor uw website. Hoe meer links hoe belangrijker uw site in de ogen van een zoekmachine. Nuancering: anno 2016 gaat het niet meer om de kwantiteit maar de kwaliteit. Dus let op de authoriteit van de site die naar u linkt én de woorden waaraan de link verbonden is.

 

Wat is een meta tag?

Een meta tag is een heldere omschrijving van de webpagina met daarin de juiste zoekwoorden en een call-to-action. Vul deze zogenaamde meta description altijd in, anders bepalen zoekmachines zelf wat voor informatie er wordt getoond na een zoekopdracht. Zoekmachines tonen niet meer dan 512 pixels.

 

Wat is een zoekterm?

Een zoekterm is een combinatie van zoekwoorden. Een zoekterm is dus specifieker dan een zoekwoord. Want het bestaat uit meer woorden! Voorbeeld: de technische B2B-inkoper typt in google: “ Lincoln smeersysteem kopen” (merkgerelateerd) of “pomp die olie vanuit een 1000 liter vat kan verpompen” (oplossing probleem). Meer over het online zoekgedrag van de B2B-inkoper leest u in mijn blog: Hoe zoekt de B2B-inkoper online

 

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis dienst van google om bezoekersgedrag, statistieken en conversies van uw website te analyseren.

 

Wat is Google Webmasters Tools

Google Webmasters Tools is een tool van Google om de vitaliteit van uw website te analyseren.

 

Wat is Conversie?

Het percentage van bezoekers van een website dat uiteindelijk tot een actie overgaat. Deze actie kan een aankoop zijn, maar ook een aanvraag voor een offerte of het downloaden van een 3D-bouwtekening.