zoekwoorden onderzoek sluitpost of startpunt

zoekwoorden onderzoek sluitpost of startpunt

Zoekwoorden onderzoek sluitpost of startpunt

Het blijft een ondergeschoven kind binnen de online marketing: het zoekwoorden onderzoek. Terwijl het in belangrijke mate bijdraagt aan je online vindbaarheid. Niet als sluitpost, maar bij de start van je nieuwe website bijvoorbeeld. Hoe komt het dan toch dat veel website eigenaren deze stap overslaan of voor zich uit schuiven?

Onbekend maakt onbemind

Een gedegen zoekwoorden onderzoek: misschien zegt het je niks. Toch is het een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Sterker nog, het staat aan de basis van iedere SEO-strategie. Reden genoeg om er een blog aan te wijden: naast mijn bestaande pagina’s: waarom een zoekwoorden onderzoek en het belang van sterke SEO-teksten.

Het is te ingewikkeld

Dat kan ik me goed voorstellen, want ik ben al blij dat ik zelf de techniek achter SEO snap. Toch is het in de kern niet zo ingewikkeld. Stel je eens voor: je zoekt een professional die een (technisch) “probleem” voor je kan oplossen, maar je kent zo’n partij niet onder een bedrijfsnaam. Welke woorden tik je dan in het zoekveld van Google?

Ken het woordgebruik van je klant

Op zo’n manier heb ik jaren geleden als consument online een goede monteur gevonden: de motor van onze plezierjacht liet het even afweten. En geloof me: zoekmachine optimalisatie als online marketingvorm; daar had ik nog nooit van gehoord.

Welke zoekterm typte ik toen in? Ik zou het niet meer weten, maar het was wel raak. Ik vond de professional die ik zocht en de monteur in spé bleek online goed vindbaar. Hij was een (blije) klant rijker.

Een goede voorbereiding is het halve werk: 5 tips

  • Organiseer een brainstormsessie met je managementteam en stel jezelf de vraag: welke problemen lossen wij op voor wie met welke producten, diensten of expertise.
  • Raadpleeg je administratie: welke zoekwoorden staan er in aanvragen, offertes, facturen.
  • Vraag het de klant! Welke woorden typt jouw klant in het zoekveld van google wanneer hij op zoek is naar jouw product of dienst, maar hij kent jouw bedrijf niet? Zoekt hij op een merk of gebruikt hij een combinatie van woorden om zijn probleem te formuleren. Lees mijn blog Hoe zoekt de B2B-inkoper online.
  • Wat is het woordgebruik van je concurrenten? Bekijk hun websites, brochures, abonneer je op hun (online) nieuwsbrieven.
  • Bekijk de websites van brancheorganisaties. Welke onderwerpen vinden zij belangrijk in relatie tot je product of dienst en wat is hun woordkeuze.

Mijn klanten zoeken niet online

Dat zou kunnen, maar mensen zijn wel te beïnvloeden via online en offline media. Thuis, in de auto of op het werk achter de computer met de radio aan. We horen of zien iets dat “onbewust” in ons brein blijft hangen. Zo kan een goede radio-campagne ook luisteraars naar het internet lokken én hen stimuleren bepaalde zoektermen in Google in te tikken. Ga dus na of er campagnes lopen die betrekking hebben op jouw product of dienst.

Maak gebruik van een keyword tool

Je kan ook een gratis keywordtool als keywordtool.io gebruiken om nieuwe ideeën op te doen voor zoekwoorden. Met de betaalde versie krijg je ook informatie over het zoekvolume en de concurrentie. Ik heb deze tool getest; hij is gebruiksvriendelijk maar een abonnement is prijzig € 88,- per maand.

De Zoekwoordplanner van AdWords was verreweg mijn favoriete tool totdat Google de zoekwoordplanner afgelopen zomer flink op de schop nam. Je kunt nu niet meer zien hoe vaak men welke zoektermen intypt in de zoekmachine van Google. Er is nog wel een manier om de oude getallen te zien maar die is omslachtig. SEOguru heeft daar een goede informatieve blog over geschreven.

Op zeker spelen? Neem dan contact op met Jacqueline van der Pijl van All Day Communication. Zij helpt ondernemers met het uitvoeren van een gedegen zoekwoorden onderzoek: info@alldaycom.nl