Sfeerverslag in de technische B2B: kan dat wel?
Ik schrijf vaak over technische zaken. Van innovatieve producten voor rioolwaterzuiveringsinstallaties tot aan staaloplossingen voor woon-, werk- en leefomgevingen. Onderwerpen dus die niet direct tot de verbeelding spreken. Hoe maak je die nou smeuïg? Met andere woorden: hoe schrijf je een sfeerverslag over droge kost.
Zo schrijf je een sfeerverslag
Natuurlijk moet de lezer weten waar het artikel over gaat, maar begin nooit met lastige materie en de uitleg daarvan. Kies voor een creatieve invalshoek. Ik haal mijn inspiratie onder andere uit boeken. Door het verhaal van astronaut André Kuipers (Droomvlucht) bijvoorbeeld kreeg ik inspiratie voor een pakkende intro voor de promotie van een baanbrekend product in de technische B2B.
Twee voorbeelden:
- “Vijftig jaar geleden zette de eerste mens voet op de Maan. Dat was een happening die veel stof deed opwaaien, maar nu is het daarboven al een tijdje rustig. Dat geldt zeker niet voor (deze mag je zelf invullen). Wij hebben onze eigen missie en daarin willen wij excelleren.”
- “Wie had ooit gedacht dat ons bedrijf er in 2022 zo uit zou zien: 70 senior engineers met elk hun eigen dromen en ambities. Mensen die het beste uit zichzelf, anderen en nieuwe technologieën willen halen. En daar plukken onze opdrachtgevers de vruchten van.”
“Geweldig, daar zouden wij nooit opgekomen zijn”. Feedback van een klant in de technische B2B.
Complexe materie: hou de sfeer erin
Als copywriter voor de technische B2B schrijf ik dus regelmatig over complexe materie. Maar mijn hart ligt ook bij andere sectoren, waaronder de zorg. Daarom schrijf ik op vrijwillige basis voor een magazine, speciaal voor bewoners en cliënten van een zorgcentrum. Zo mocht ik onlangs een sfeerverslag schrijven over het belang van stoelyoga voor ouderen.
Een stukje uit het verslag: “De ruimte op de eerste verdieping heeft een fantastische lichtinval. Fijn, na al die donkere dagen! De grote panoramische ramen met uitzicht op het pittoreske stadspark zorgen voor een helder verbond tussen binnen en buiten. Wat een lichtfestijn! Het interieur doet daar een schepje bovenop: aquablauwe- en zandgele gladleren stoelen doen mij wegdromen naar verre strandvakanties.”
Kortom, maak je verhaal beeldend. Ook en misschien wel juist als het om complexe materie gaat. Zo hou je de sfeer erin!
“Wat ontzettend leuk geschreven, in gedachten zie ik alles voor me!” Feedback van een klant in de zorg.
En nu de technische B2B
Beschrijf bijvoorbeeld de ruimte en situatie waarin het technische proces zich afspeelt. Is jouw product bijvoorbeeld verwerkt in een historisch pand of beroemd bouwwerk? Of moet het project worden uitgevoerd onder bijzondere omstandigheden of omgevingscondities. Neem die “sfeermakers” mee! Zo word je verhaal tastbaarder én leuker.
Geen tijd of mensen beschikbaar? Bel mij en voor je het weet heb je een sfeerverslag in handen waarvan jouw doelgroep smult. Succes verzekerd!