Zoekwoordenonderzoek: sluitpost of startpunt?

zoekwoordenonderzoek

Het blijft een ondergeschoven kind: het zoekwoordenonderzoek. Terwijl het in belangrijke mate bijdraagt aan je online vindbaarheid. Niet als sluitpost, maar bij de start van een nieuwe website bijvoorbeeld. Hoe komt het dan toch dat veel ondernemers deze stap overslaan of voor zich uit schuiven?

Is een zoekwoordenonderzoek ingewikkeld?

Een gedegen zoekwoordenonderzoek: misschien zegt het je niks. Toch is het een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Sterker nog, het staat aan de basis van elke SEO-strategie. Reden genoeg om er een blog aan te wijden, want onbekend maakt onbemind.

Het principe van een zoekwoordenonderzoek is niet zo ingewikkeld. Stel je eens voor: je zoekt een professional die een (technisch) probleem voor je kan oplossen, maar je weet niet zo ‘een-twee-drie’ bij wie of waar je moet zijn. Welke woorden tik je dan in het zoekveld van Google? Ofwel: welke vraag stel jij aan Google?

Op die manier vond ik als consument en fervent watersporter online een goede monteur: de motor van onze plezierjacht ‘Jambo” liet het even afweten. Welke zoekterm typte ik toen in? Ik zou het niet meer weten, maar het was wel raak.

Kortom, ik vond de professional die ik zocht en de monteur in spé bleek online goed vindbaar. Hij was een (blije) klant rijker. Moraal van het verhaal: ken het woordgebruik van je klant als je online goed vindbaar wil zijn.

5 tips: hoe start je een zoekwoordenonderzoek

  • Organiseer een brainstormsessie met je team en beantwoordt de vraag: welke problemen lossen wij op voor wie met welke producten, diensten of expertise.
  • Duik in je administratie: welke zoekwoorden staan er in aanvragen, offertes, facturen.
  • Vraag het de klant! Welke woorden typt hij in het zoekveld van Google wanneer hij op zoek is naar een oplossing? Zoekt hij op een merk of gebruikt hij een combinatie van woorden om zijn probleem te formuleren.
  • Wat is het woordgebruik van je concurrenten? Bekijk hun websites, brochures, abonneer je op hun (online) nieuwsbrieven.
  • Bekijk de websites van brancheorganisaties. Welke onderwerpen vinden zij belangrijk in relatie tot je product of dienst en wat is hun woordkeuze.

Mijn klanten zoeken niet online

Dat kan, maar mensen zijn wel te beïnvloeden via online en offline media. Thuis, in de auto of op het werk achter de computer met de radio aan. We horen of zien iets dat “onbewust” in ons brein blijft hangen. Zo kan een goede radio-campagne ook luisteraars naar het internet lokken én hen stimuleren bepaalde zoektermen in Google in te tikken.

Maak gebruik van een keyword tool

Je kan ook een gratis keywordtool gebruiken om nieuwe ideeën op te doen voor zoekwoorden. Met een betaalde versie krijg je ook informatie over het zoekvolume en de concurrentie.

Op zeker spelen? Neem dan gerust contact op. Ik help je graag met het uitvoeren van een gedegen zoekwoordenonderzoek.

Website teksten laten schrijven? Ook daar ben je bij mij aan het goede adres.