Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek

hoe doe je een zoekwoorden onderzoek

 

Zonder zoekwoord geen kans op een hoge positie in Google! Maar hoe kom je er nou achter welke zoekwoorden of zoektermen relevant zijn voor jouw business of anders gezegd: hoe doe je een zoekwoordenonderzoek? En wat is eigenlijk het verschil tussen een zoekwoord en een zoekterm? In deze blog leg ik je dat allemaal uit.

Handige tool zoekwoordenonderzoek

Als ondernemer heb je vast een idee welke vragen bij je potentiële klanten leven, maar een beetje hulp kan geen kwaad. Met de Keyword Tool krijg je een indruk van vragen die online worden gesteld binnen jouw werkveld. Het werkt simpel: type een relevant zoekwoord in het zoekveld van de tool en druk op enter. Klik vervolgens op de optie Questions en voila …

5 tips voor een zoekwoordenonderzoek

Over relevante zoekwoorden gesproken. Kijk eens welke zoekwoorden er staan in je offertes, facturen, presentaties en overige correspondentie. Neem ook eens een kijkje op websites van brancheorganisaties. Welke zoektermen gebruiken zij? Misschien zijn die ook op jouw business van toepassing? En een brainstormsessie met collega’s kan ook geen kwaad.

  • Organiseer een brainstormsessie met je managementteam en stel jezelf de vraag: welke problemen lossen wij op voor wie met welke producten, diensten of expertise.
  • Raadpleeg je administratie: welke zoekwoorden staan er in aanvragen, offertes, facturen.
  • Vraag het de klant! Welke woorden typt jouw klant in het zoekveld van google wanneer hij op zoek is naar jouw product of dienst, maar hij kent jouw bedrijf niet? Zoekt hij op een merk of gebruikt hij een combinatie van woorden om zijn probleem te formuleren.
  • Wat is het woordgebruik van je concurrenten? Bekijk hun websites, brochures, abonneer je op hun (online) nieuwsbrieven.
  • Bekijk de websites van brancheorganisaties. Welke onderwerpen vinden zij belangrijk in relatie tot je product of dienst en wat is hun woordkeuze.

Wat is het verschil tussen een zoekwoord en een zoekterm?

Een zoekwoord bestaat uit één woord en een zoekterm bestaat uit meerdere woorden. Denk bij een zoekterm bijvoorbeeld aan een combinatie van woorden of een vraag die potentiële klanten intikken in het zoekveld van Google wanneer zij op zoek zijn naar een oplossing waarop jij een antwoord hebt. Kortom, denk eens na over de intenties van je doelgroep.

De gouden woordcombinatie

Een zoekwoordenonderzoek geeft je dus inzicht in de woorden die potentiële klanten in jouw business gebruiken en daar kan je zelf ook achter komen. Verzamel deze woorden en gooi ze in het zoekveld van de Keyword Tool. Wie weet vind je op deze manier de “gouden” woordcombinatie die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld het schrijven van een blog.

Wanneer start ik met een zoekwoordenonderzoek?

Ben je toe aan een compleet nieuwe website? Start dan al in de ontwerpfase van je site met een zoekwoordenonderzoek. Zo verzeker je ervan dat je site wordt opgebouwd uit zoekwoorden of zoektermen die kansrijk zijn om hoog te scoren in Google.

Wil je dit traject door een SEO-copywriter laten uitvoeren of heb je vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.