Test je site op usability

test je site op usability

Best een lastig scenario: je hebt een mooie site die is geoptimaliseerd voor zoekmachines en dan presteert hij toch niet altijd vanuit de vraag van de bezoeker. Hoe haal je het lek boven water? Test je site op usability! In dit artikel leg ik je dat uit aan de hand van de eerste usabilitywet van Steve Krug. Daarnaast geef ik je tips hoe je dat zelf kunt doen.

Gebruiksvriendelijk

Ken je de uiting: Don’t Make Me Think? Hij komt uit de eerste usabilitywet van Steve Krug. Ik hoorde er voor het eerst over tijdens mijn opleiding SRM Online Marketeer B in 2016. Het is een bekend principe, maar voor mij was het een openbaring. De regel is kinderlijk eenvoudig: vermijd dingen waarover bezoekers van je site moeten nadenken.

Gedachtenballonnetjes

Kort gezegd gaat “Don’t Make Me Think” over zogenaamde gedachtenballonnetjes die bij de bezoeker van je site komen bovendrijven. Staat je pagina bijvoorbeeld bomvol, dan weet de bezoeker niet waar hij moet beginnen. Spreek je niet de taal van je klant, dan vraagt hij zich af: waarom hebben ze het zo genoemd? Vermijd dus dingen waarover je moet gaan nadenken. Met andere woorden: test je site op usability.

Voorbeeld van gedachtenballonnetjes:

  • Staat behoorlijk vol. Waar moet ik beginnen?
  • Waarom hebben ze het zo genoemd?
  • Kan ik daarop klikken?
  • Is dat de navigatie? Of zit die daar?
  • Waarom hebben ze dat daar gezet?

Kenmerken van internetgebruikers

Al die ballonnetjes leiden je potentiële klant af van de taak die hij op je site moet uitvoeren. Haal ze dus weg waar mogelijk! Om daar zicht op te krijgen, moet je eerst iets weten over de kenmerken van internetgebruikers:

  • Snel afgeleid
  • Haast, wil zo snel mogelijk verder klikken
  • Leest niet maar scant
  • Gaat niet op zoek naar de allerbeste optie, maar naar de meest redelijke

Ga aan de slag: test je site op usability

Doe de 5-seconden test! Hoe? Vraag iemand die je site niet kent om er heel even naar te kijken. Stel hem of haar drie vragen:

  • Wat is dit voor website?
  • Wat hebben ze hier te koop of te doen?
  • Wat kan ik hier doen?

Kan die persoon daar antwoord op geven, dan zit je goed! Zo niet, dan vraagt je propositie en positionering meer aandacht. De oplossing zit hem in een tagline ofwel uitspraak die aandacht trekt. Denk aan je werkelijk onderscheidende kracht. En vergeet niet een duidelijke call to action. Verstop die niet onder de paginavouw, want dat deel zie je pas na het scrollen.

Doe een observatie test

Wil je een stap verder gaan? Geef iemand dan een taak op je site die hij moet uitvoeren. Denk aan een kennispartner, klant of simpelweg een collega. Vraag deze persoon bijvoorbeeld om iets op te zoeken of te downloaden en daarbij hardop te denken. Ik geef je op een briefje dat er dan vanzelf gedachtenballonnetjes komen bovendrijven. Haal ze weg waar mogelijk!!!

Heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een User Experience (UX) scan? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.