De blog-functie van LinkedIn is vernieuwd en dat is goed nieuws voor ondernemers die hun klanten willen inspireren met ijzersterke content. Maar waar vind je die nieuwe functie dan terug en hoe publiceer je een artikel op LinkedIn?
In deze blog vind je antwoord op deze vragen en tips voor het schrijven van killer content op LinkedIn.
Maak je profiel eerst openbaar
Wil je dat je artikel niet alleen op LinkedIn, maar ook in de zoekresultaten van Google of Bing te zien is? Maak je profiel dan openbaar en dat doe je zo:
- Ga naar je profiel en klik boven in het hoofdmenu op Ik
- Kies vervolgens voor Instellingen en privacy
- Klik in het menu links op de knop Zichtbaarheid
- Ga voor de optie Uw openbare profiel bewerken en klik vervolgens op wijzigen
- Vink de opties Artikelen en activiteiten aan.
Doe een zoekwoordenonderzoek
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zonder zoekwoord of zoekterm geen kans op een hoge positie op de resultatenpagina van Google. Doe dus altijd een zoekwoordenonderzoek voordat je artikelen gaat publiceren op LinkedIn. Lees hierover meer in mijn blog Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek. Vooral aan te raden als je kiest voor een serie unieke blogs waarmee je je publiek wil bereiken, inspireren en activeren.
Zo doe je dat: een artikel op LinkedIn publiceren
Je vindt die nieuwe blog-functie terug bovenaan de startpagina van je LinkedIn-account onder de knop artikel schrijven. Het dashboard spreekt eigenlijk voor zich: je kunt een foto, kopjes, quotes of een linkje invoegen met de knoppen in het menu bovenaan de pagina. Besteed extra aandacht aan de Kopregel: hij moet de lezer verleiden je tekst ook daadwerkelijk te lezen. En verwerk het belangrijkste zoekwoord in de kopregel en (tussen)kopjes.
Sinds kort kan je ook bloggen vanaf je LinkedIn- bedrijfspagina. Het werkt hetzelfde als het schrijven van een blog vanuit je persoonlijke profiel.
Zelf artikelen schrijven: wat zet ik erop?
Met de blog-functie op LinkedIn kun je heel gericht naar leads toe schrijven. Informeer je potentiële klant bijvoorbeeld over een nieuwe dienst. Help hem met bruikbare informatie zodat hij een weloverwogen beslissing kan nemen. Kijk naar ontwikkelingen in de markt? Speel hier op in door vragen te beantwoorden die leven bij je doelgroep. Schrijf ook eens een artikel op basis van een advies dat je al meerdere keren hebt gegeven.
Tip: met het hulpprogramma Keyword Tool krijg je een indruk welke vragen er online binnen jouw werkveld worden gesteld. Het werkt heel simpel: vul een zoekwoord in het zoekveld van de tool en druk op enter. Klik vervolgens op de optie Questions en voilà.
Toon je gepubliceerde artikel op je persoonlijke LinkedIn-profiel
Je weet nu hoe je een artikel op LinkedIn kunt publiceren. Vergeet niet je gepubliceerde artikel te tonen op je persoonlijke profiel. Het profielonderdeel UITGELICHT is daar de uitgelezen plek voor. Zo ziet de bezoeker van je profiel direct wat je te bieden hebt en dat doe je zo:
- Ga naar je profiel en scroll naar het onderdeel Uitgelicht
- Klik op het plusje en vervolgens op Artikelen
- Kies het artikel dat je wilt toevoegen
Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om een blog te publiceren via je mobiele telefoon.
Artikel of update: wat is het verschil?
In een artikel kun je heel veel woorden kwijt en daarmee heb je gelijk de grootste plus te pakken. Kortom, met een artikel kun je qua tekst helemaal losgaan. De andere grote plus is dat Google je artikel meeneemt in de zoekresultaten, mits je je profiel openbaar hebt gemaakt. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: doe eerst een zoekwoorden onderzoek als je een prominente plek in de zoekresultaten van Google wil veroveren.
Tip: Google moet wel kunnen zien waar je pagina over gaat. Denk dus na over de zoektermen die mensen online gebruiken om jouw producten of diensten te vinden. Ook hiervoor kun je de Keyword Tool inzetten.
Samenwerken aan een blog
Het publicatiemenu van de blogfunctie geeft je de mogelijkheid om het artikel in concept op te slaan en het te delen met een ander. Je kunt dus met anderen samenwerken aan je artikel. Wil je dat ik er even naar kijk of met je meedenk? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag op weg. Wil je een serie artikelen volledig uitbesteden, ook dan ben je bij mij aan het goede adres.