Hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw

 

SEO-teksten | All Day CommunicationHandvat: hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw

Hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw? Een cruciale vraag want opdrachtgevers van bouwprojecten oriënteren zich steeds vaker online. Maar ook bouwpartners zoeken online naar geschikte partijen om mee samen te werken. Want de behoefte aan nieuwe bouwconcepten is groot én samenwerkingsverbanden worden steeds belangrijker.

Én daar ligt nu net uw kans. Want u beschikt over de juiste kennis om bouwpartijen van unieke marktinformatie te voorzien. Reden te meer om te investeren in sterke SEO-teksten die door uw lezers goed worden gevonden én gewaardeerd. Maar hoe schrijf je die nou, kwalitatief goede SEO-teksten die ook geschikt zijn voor zoekmachines?

In deze blog geef ik u een handvat voor: hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw. Webteksten die goed converteren en bijdragen aan een goed gevulde orderportefeuille.

Hoe schrijf je SEO-teksten in de bouw: de opbouw

Sterke SEO-teksten zijn opgebouwd uit aansprekende content met de juiste zoekterm op de juiste plaats. Met de juiste plaats doel ik op de paginatitel, metadescription, koppen, subkoppen én tekst. Want net als het bouwen van een huis is het voor een SEO-tekst essentieel dat alle elementen op de goede plek zitten. Zet ze effectief in, want ze zijn er niet voor niets. Het zijn belangrijke ranking factoren met elk een unieke functie. Zo staan uw SEO-teksten als een huis!

Paginatitel

Een titel vertelt uw lezers én google in een paar woorden waar de pagina over gaat. Geef altijd een pakkende paginatitel op in de title-tag van uw webpagina. Lengte-eis: maximale breedte 512 pixels (tussen de 35 en 60 karakters). Plaats de belangrijkste zoekwoord combinatie in het begin én gebruik uw bedrijfsnaam.

Metadescription

Een metadescription is de tekst van twee regels onder de paginatitel. Hij functioneert als een mini-advertentie die uw potentiële opdrachtgevers moet verleiden om op het zoekresultaat te klikken. Reden te meer om deze in de broncode van de pagina in te vullen. Doet u dit niet, dan geven zoekmachines hier zelf een draai aan. Met als gevolg een onaantrekkelijke tekst die bezoekers links laten liggen. Blijf binnen 120 karakters voor goede weergave op mobiele apparaten. Én gebruik ook hier zoektermen maar begin juist niet met het focus zoekwoord.

Koppen en subkoppen

Net als in offline media maken schrijvers voor het web ook gebruik van koppen en subkoppen voor structuur in een tekst. Zo krijgt de lezer snel een idee van het onderwerp en wat er in de onderliggende tekst wordt besproken. In de HTML van een webpagina worden koppen weergegeven in header-tags: H1, H2 enzovoort. De tag H1 is gelijk aan de hoofdkop. De tag H2 is de minder belangrijke subkop en dit gaat verder tot H6. Voor de hoofdkop gebruikt u altijd het belangrijkste zoekwoord of zoekterm.

Relevante content met de juiste zoekterm op de juiste plaats

Welk antwoord heeft u op de uitdagingen van de veranderende markt? Laat het uw doelgroep weten. Bent u een goede samenwerkingspartner die optimaal gebruik maakt van technologieën? Laat het zien! Of het nu gaat om een innovatief huisvestingsconcept of productinformatie. Kies een onderwerp waarmee u zich kunt onderscheiden én dat uw doelgroep aanspreekt. Verwerk de belangrijkste zoekterm in de content. Stof in overvloed. Want de bouwsector is rijk aan inspirerende thema’s zoals duurzaamheid, ketensamenwerking én slimme technologieën als BIM. Bepaal wie u wilt bereiken met welke content en noem zoekwoorden in de tekst zonder te overdrijven. Lees voor inspiratie de publicatie van ABN-AMRO Digitale transformatie – een wereld te winnen in de bouw.

Een richtlijn voor het plaatsen van zoekwoorden in de content:

  • plaats uw belangrijkste zoekwoord in de kop oftewel H1-tag
  • aan het begin, in het midden en aan het eind van de tekst
  • één keer in de subkop liefst in een zin verwerkt

Bedenk ook welke actie u van wie verwacht op uw website. Wilt u dat de lezer een 3D-tekening download. Of wilt u huiseigenaren zelf een moduleerpakket laten samenstellen. Pas uw tekst en vormgeving hierop aan. Zo stimuleert u de lezer de gewenste actie te ondernemen.

Hoeveel woorden per pagina?

Één plaatje zeg meer dan duizend woorden. Maar daar heeft een zoekmachine geen boodschap aan. Zoekmachines als google hebben tekst nodig om een pagina te kunnen indexeren. Minimaal 250 tot 350 woorden. Zo kan een zoekmachine een thema aan de pagina koppelen. De vraag: hoe schrijf je SEO-teksten is daarom ook belangrijk bij het optimaliseren van uw tekst voor zoekmachines.

Geef afbeeldingen een alternatieve tekst

Zoekmachines zien afbeeldingen niet zoals wij die zien. Help ze daarom een handje door het belangrijkste zoekwoord in de alt-attribuut te zetten. Deze zogenoemde alternatieve tekst vertelt een zoekmachine als google waar uw website over gaat.

Tip: de plugin WordPress SEO by Yoast maakt uw content vindbaar en loodst u met een overzichtelijk scherm door dit proces heen.

Maak uw content prettig leesbaar

Vermijd grote lappen tekst door de content te verdelen in alinea’s van ongeveer 50 woorden. Én schrijf niet te lange zinnen: maximaal 20 woorden. Lange zinnen zijn vermoeiend voor de lezer. Wissel dus lange zinnen af met korte.

Op zeker spelen? Roep de hulp in van SEO-tekstschrijver Jacqueline van der Pijl in Schiedam voor het schrijven van sterke SEO-teksten.