Maak je online artikel goed leesbaar

maak je online artikel good leesbaar

 

Het zit al in je hoofd: waardevolle inzichten en tips die je met je doelgroep wil delen. Hoe maak je daar nou een goed lopend artikel (blog) van? Dat kan best lastig zijn. Ellenlange zinnen, tangconstructies en passief taalgebruik liggen op de loer, om maar niet te spreken van het algoritme van Google. In dit artikel lees je hoe je  deze valkuilen kunt vermijden. Kortom, maak je online artikel goed leesbaar.

Zo maak je een online artikel goed leesbaar

Vermijd lange zinnen

De ideale zinslengte bestaat niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Zeker bij het schrijven van online teksten. Volgens Yoast (SEO plugin) mag maximaal 25% van de zinnen meer dan 20 woorden bevatten. En de Europese raad zegt: een zin van 20 woorden is nog goed te volgen voor ongeveer 25 procent van alle Nederlanders.

Hou dus als richtlijn maximaal 20 woorden per zin aan en wissel lange zinnen af met korte zinnen. Maar lange zinnen die een opsomming bevatten, zijn weer níet moeilijk te lezen. Voorbeeld van een lange zin die niet moeilijk is: Ik werd hondsmoe wakker, pakte mijn fiets uit de kelder, trok een sprintje en kwam zo fris als een hoentje weer thuis.

Neem de lezer niet in de tang

Niet alleen de zinslengte, maar ook de zinsstructuur bepaalt grotendeels de leesbaarheid van je artikel. Bij een tangconstructie bijvoorbeeld staat er veel info tussen een persoonsvorm en het gezegde. Als lezer heb je dan veel informatie te verwerken voordat je bij het eind van de zin bent. Kortom, hoe minder informatie tussen een persoonsvorm en het gezegde hoe beter.

Voorbeeld van een tangconstructie: ik ga na wekenlang offline geweest te zijn nu eindelijk weer eens een update op LinkedIn plaatsen. De bijzin kun je ook naar voren plaatsen: Na wekenlang offline geweest te zijn, ga ik nu eindelijk weer eens een update op LinkedIn plaatsen.

Schrijf in de actieve vorm

Actieve zinnen lezen makkelijker dan passieve doordat je er minder bij na hoeft te denken: de voorstelling draait zich als het ware vanzelf af in je hoofd. Met een lijdende zin bereik je dat effect niet. Dat komt doordat niemand daadwerkelijk iets doet én dat kan je verhaal saai maken. Kortom, lijdende zinnen maken een verhaal meestal niet sterker.

Schrijf in de directe vorm. Dus niet: Klaas wordt door een taxi naar huis gebracht, maar wel Klaas neemt de taxi naar huis

Gebruik signaalwoorden

Signaalwoorden geven het verband tussen alinea’s en zinnen aan. Ze geven de lezer zogezegd een seintje over wat er komen gaat. Denk bijvoorbeeld aan opsommingen, een samenvatting of conclusie. Of aan de volgorde van gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in tijd (eerst, daarna). Kortom, signaalwoorden zijn cruciaal voor de leesbaarheid van je tekst.

Maak je tekst scanbaar

Internetgebruikers lezen niet, maar scannen. Maak je webpagina daarom scanbaar door slim gebruik te maken van eyecatchers zoals een hoofdkop, subkoppen, bulletpoints, beeld én een call-to-action. Ze laten de lezer binnen enkele seconden zien wat je over wil dragen. Zo leid je de lezer stapsgewijs naar de actie die hij op je website moet uitvoeren.

Speel geen verstoppertje: maak je online artikel SEO-proef

Verstoppertje spelen in Google is niet zo slim als het gaat om de vindbaarheid van je content. Maar hoe speel je het “spel” dan wel? Optimaliseer je teksten voor Google! Met andere woorden: bouw je teksten op uit aansprekende content met de juiste zoekterm op de juiste plek. Hoe je dat doet lees je in mijn blog: maak je teksten SEO-proof.

Wil je het schrijven van blogs door een SEO-expert laten uitvoeren?  Neem dan contact met mij op voor een gratis intakegesprek.