Maak je teksten SEO-proof

maak je teksten seo proof

Google moet kunnen zien waar je pagina over gaat. Daarom is het zo belangrijk om de inhoud te optimaliseren voor zoekmachines. Kortom, maak je teksten SEO-proof. Het komt erop neer dat je het juiste zoekwoord of zoekterm (woordcombinatie) op een slimme manier verwerkt in de SEO-onderdelen van je pagina. Maar wat houdt dat precies in en hoe pas je het toe. In dit artikel leg ik je dat stapsgewijs uit.

Doe eerst een zoekwoordenonderzoek

Zonder zoekterm geen kans op een hoge positie in Google! De juiste zoekterm vind je met een zoekwoordenonderzoek: de “gouden” woordcombinatie die je potentiële klant intikt in het zoekveld van Google wanneer hij op zoek is naar een oplossing waar jij een antwoord op hebt. Lees hierover meer in mijn blog Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek.

Zo doe je dat: maak je teksten SEO-proof

Schrijf een pakkende Paginatitel

De paginatitel is verreweg het belangrijkste SEO-onderdeel van je pagina. Met een pakkende titel vertel je lezers én Google in een paar woorden waar de pagina over gaat. Geef dus altijd een titel op in de title-tag van je webpagina. Daarvoor hoef je geen nerd te zijn: je kunt dit onderdeel simpel zelf invullen in het Content Management Systeem (CMS) van je website.

Richtlijnen: maak je titel SEO-proof

  • Lengte-eis: maximaal 60 karakters
  • Focus zoekwoord zo veel mogelijk vooraan
  • Merk of bedrijfsnaam achteraan

Voeg een metadescription toe

Met een metadescription ofwel miniadvertentie stimuleer je websitegebruikers om op het zoekresultaat te klikken. Helaas kan Google zelf ook een tekst kiezen als die van jou niet voldoende aansluit op de zoekopdracht. Speel dus zoveel mogelijk in op de interesses van je doelgroep. Dit SEO-gedeelte vind je ook terug in je eigen CMS-systeem.

Richtlijnen: maak je metadescription SEO-proof

  • Lengte-eis: tussen de 20 en 120 karakters
  • Verwerk het zoekwoord waar mogelijk
  • Wervend en wat, waar, waarom, wanneer
  • Voorzien van een goede call-to-action

Houd je url leesbaar

Verwerk het zoekwoord ook in de url (webadres) van je pagina. Vermijd onleesbare codes en tekens en pas scheidingstekens toe. Maak het niet te lang. Een voorbeeld: https://www.alldaycom.nl/maak-je-teksten-seo-proof.

Gebruik koppen en subkoppen

Net als in traditionele media maken schrijvers voor het web gebruik van een hoofdkop en één of meer subkoppen. Zo krijgt de lezer snel een idee van het onderwerp en wat er in de onderliggende tekst wordt besproken. Nu ga ik even wat technischer worden, maar schrik niet: in het CMS-systeem van je website kun je die onderdelen makkelijk zelf optimaliseren.

In de HTML van een webpagina worden koppen weergegeven in header-tags. Deze headings lopen van H1 tot en met H6. De tag H1 is gelijk aan de hoofdkop. De tag H2 is de subkop en dit gaat verder tot H6. Verwerk het zoekwoord altijd in de hoofdkop en in één of meerdere subkoppen. Verdeel het zoekwoord ook over de tekst, maar overdrijf niet.

Richlijnen: maak je hoofdkop en subkoppen SEO-proof

  • Lengte-eis hoofdkop: maximaal 70 karakters
  • Plaats het zoekwoord in de hoofdkop zo veel mogelijk vooraan
  • Plaats het zoekwoord in de subkoppen juist niet vooraan
  • Bodytekst: houdt 2 tot 3 zoekwoorden per 250 woorden aan
  • Verwerk ook synoniemen in de tekst

Plaats een afbeelding

Zoekmachines zien afbeeldingen niet zoals wij die zien. Help ze daarom een handje door het zoekwoord te verwerken op drie plaatsen: in de bestandsnaam van je afbeelding, alt-tekst én image title-tag. Bezoekers zien de title-tag als zij bewegen over de afbeelding. Plaats minimaal één afbeelding bij een artikel en controleer of de afbeelding rechtenvrij is. Vermijd te grote afbeeldingen, omdat ze de laadtijd negatief kunnen beïnvloeden.

Besteed aandacht aan links

Tot slot: optimaliseer ook de links in je tekst: verwerk het zoekwoord van de pagina waarnaar je verwijst in de linktekst. Wees specifiek en relevant. Dus niet ‘lees meer’ of ‘klik hier”, maar bijvoorbeeld ‘zo doe je een zoekwoordenonderzoek’.

Tot slot: maak je teksten SEO-proof

Zorg eerst dat je inzicht hebt in de woorden die je potentiële klanten online gebruiken én die goed kunnen scoren in de organische zoekresultaten van Google. Bouw daarna je tekst op volgens de AIDA-methode. In mijn blog Maak je webpagina AIDA-proof lees je hoe je dat doet. Richt je webpagina vervolgens zo optimaal mogelijk in door het zoekwoord te verwerken in de content. Gebruik voor elke pagina een uniek zoekwoord!

Tip: voor WordPress gebruikers: de plugin WordPress SEO by Yoeast loodst je met een overzichtelijk scherm door dit proces heen.

Wil je dit traject door een SEO-expert laten uitvoeren? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *